Současný stav výuky
DOPRAVNÍ VÝCHOVA NA ZÁKLADNÍCH ŠKOLÁCH VE ŠKOLNÍM ROCE 2018/2019
Česká školní inspekce – Tematická zpráva ve zkratce
Dopravní výchova – priorita NSBSP.
Význam dopravní výchovy = žáci základních škol jsou účastníky silničního provozu: jako chodec, cyklista, spolujezdec ve vozidle. Pro zvýšení bezpečnosti žáků jsou znalosti a dovednosti o pravidlech bezpečného pohybu v silničním provozu nepostradatelné. Zařazení do Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání → ŠVP.
Na I. stupni ZŠ vzdělávací oblast Člověk a jeho svět:
- Bezpečné chování v silniční provozu (především ve 3. a 4 ročníku).
- První pomoc
Na II. stupni ZŠ vzdělávací oblast Člověk a jeho svět a vzdělávací obor Výchova ke zdraví (především v 6. ročníku, v dalších ročnících zařazeno téma méně často). Pro oba stupně jsou témata spojená s bezpečností v dopravě ve vzdělávacím oboru Tělesná výchova. Dále na II. stupni ZŠ vzdělávací obor Výchova k občanství. Šetřeni ČŠI bylo provedeno v 6. a 9. ročníku základních škol celkem u 10 439 žáků a 791 učitelů. Úspěšnost ve znalostech a dovednostech v tématech dopravně bezpečnostních byla u:
- Žáků 6. ročníků 49 % (očekávaná úroveň byla 60 % úspěšnost)
- U žáků 9. ročníku 61 %.
Ze získaných dat vyplynulo:
- Zdroj informací je škola a rodina.
- Lepší výsledky měli žáci, kteří jezdí na kole.
- Školy, kde byla dopravní výchova zařazená na I. i na II. stupni vykazovaly lepší výsledky.
Získaná data z průzkumu u učitelů:
- Témata z oblasti bezpečnosti v dopravě nejčastěji součástí výuky na I. stupni, méně často na II. stupni ZŠ – většinou jsou součástí výuky v 6. ročníku.
Nejvhodnější formy práce:
- návštěva dopravního hřiště (návštěva 1-2 krát),
- projektové vyučování,
- spolupráce s externími subjekty.
- cykloturistické akce převážně na II. stupni ZŠ.
Výukové materiály
Pracovní listy a výuková videa, pracovní sešity nebo učebnice → nespokojenost ředitelů škol s celkovou nabídkou výukových materiálů a pomůcek → vysoká pořizovací cena → absence informovanosti ředitelů škol o nabídce BESIP – ZDARMA.
Vzdělání učitelů
Spíše samostudium, menší část formou odborného školení.
Shrnutí:
Na I. stupni ZŠ je dopravní výchova realizována formou zařazení souvisejících témat do výuky jednotlivých předmětů a je doplňována návštěvou žáků na dopravním hřišti a rovněž projektovými aktivitami. Na II. stupni je to formou cykloturistických akcí a účastí na cyklistických soutěžích. Pouze třetina ředitelů základních škol označila z hlediska potřeb své školy nabídku vzdělávacích akcí v tématech souvisejících s dopravní výchovou za uspokojivou, naopak více než polovina ředitelů základních škol spatřovala hlavní nedostatek této nabídky v malém počtu vhodných vzdělávacích akcí.
K realizaci dopravní výchovy může významně přispět školní družina, ale nemá systematický charakter.
Ze strany žáků je vnímán nedostatek znalostí a dovedností v tématech:
- Bezpečné chování chodce
- Bezpečné chování cyklisty
- Znalost poskytnutí první pomoci.
Kompletní zprávu České školní inspekce naleznete zde.